Eerste 4 lessen gratis

10 000 stappen per dag, noodzaak of fabel?

door Bram Van Troos 04 februari, 2019

10 000 stappen per dag, noodzaak of fabel?

Het wordt stilaan een regel. De laatste 2 jaar worden 10 000 stappen per dag aangeraden door de meeste personal trainers        (ondergetekende inbegrepen).

Het verhaal is niet nieuw

Het verhaal van de 10 000 stappen is echter niet nieuw. Naar aanleiding van de Olympische Spelen in Tokio in 1964 lanceerde het bedrijf Yamasa Tokei Keiki de 'manpokei' op de markt. Letterlijk vertaald betekent dit '10 000 stappenmeter'. De 10 000 stappen waren niet gebaseerd op wetenschappelijke feiten.De gemiddelde Japanner stapte toen 4000 stappen per dag en 10 000 was een mooi getal.

Officiële richtlijnen

NASM (National Association Of Sports And Medicine) raadt 150 minuten matig intensieve beweging aan. Idealiter wordt dit gespreid over 30 minuten per dag en dit 5 dagen per week. Let wel, dit is een minimum.De combinatie met 2 keer per week spierversterkende oefeningen en met mate eten doen het risico op diabetes type II en hart-en vaatziekten al gevoelig dalen.

De meeste eenvoudige manier om meer te bewegen

De beste manier om meer te bewegen is beweging integreren in je dagelijkse leven. Mijn ervaring als personal trainer heeft me dit geleerd. De hele dag zitten kan je niet neutraliseren door s'avonds een half uurtje te gaan joggen. Het is veel beter om meer te bewegen gedurende de dag ( en daarna eventueel nog te gaan joggen).

Daarom zijn de 10 000 stappen zo gek nog niet. 10 000 stappen komen ongeveer overeen met 6 km per dag of, afhankelijk van je wandeltempo 75 tot 90 minuten bewegen per dag. Dit komt overeen met een extra verbranding van 2000 tot 3500 kcal per week extra. 1kg vet is 9000 kcal, dus je verbruikt al snel 1kg vet per maand  (toch 12kg per jaar) door 10 000 stappen per dag te zetten.

 

 



Ja, maar kloppen die stappen wel?

Ik krijg dikwijls de vraag of die stappentellers wel kloppen. Eerlijk gezegd weet ik het niet, maar dat maakt ook totaal niet uit. Omdat je nu een doel hebt (10 000 stappen per dag halen) dan zal je automatisch meer bewegen om 'stappen te scoren'. De auto verder parkeren, de trap nemen in plaats van de lift...Daar gaat het hem om. Elke stap telt... tuinieren, het huis schoonmaken, en citytrip... Dit maakt het '10 000 stappen verhaal' een haalbare kaart.

 

Iemand die nu 2000 stappen per dag zet en evolueert naar 10 000 per dag, zal automatisch een stap in de goede richting zetten (flauwe woordspeling, ik weet het).

Onze voorouders die hadden geen Fitbit nodig, omdat beweging geïntegreerd was in hun dagelijkse leven. In onze sedentaire maatschappij zijn alle trucjes, hoe eenvoudig ook, welkom om ons uit onze (bureau)stoel te krijgen...

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 

 

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder