Eerste 4 lessen gratis

Alcohol, de verborgen dikmaker

door Bram Van Troos 13 februari, 2019

Alcohol, de verborgen dikmaker

De Belg geniet van het leven en dat is goed. Genieten is voor iedereen anders en voor veel Belgen is dit lekker eten en drinken. Dat is op zich geen enkel probleem. De keerzijde van de medaille is echter wel dat het aantal mensen met overgewicht jaarlijks toeneemt.

Overgewicht

Dit wordt veroorzaakt door de klassieke oorzaken: men eet teveel en men beweegt te weinig. Zo eenvoudig is het echter niet. Hoe valt het immers te verklaren dat zelfs actieve mensen niet gespaard blijven van een buikje?

Als personal trainer kwam ik enkele jaren geleden tot de vaststelling dat mensen zich wel willen inspannen om ongewenste kilo's te verliezen. Er zijn echter 3 moeilijkheden. Ten eerste is er te weinig tijd. Dit kan deels opgelost worden door korte en intensieve (kracht) training aan een frequentie van 2 keer per week. Voor conditietraining is echter meer tijd nodig en dit wordt al sneller overgeslagen. Dit is nochtans eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld een hometrainer aan te schaffen en 2 tot 3 maal per week rustig te fietsen terwijl je naar het nieuws of een aflevering van je favoriete serie kijkt.

Een tweede moeilijkheid bij veel mensen die een drukke job hebben is voldoende slaap.

We slapen te weinig. Iemand die te weinig slaapt heeft sneller honger en minder weerstand tegen de lokroep van het zoete en vette eten dat alom vertegenwoordigd is.

De derde moeilijkheid is volhouden. Hiermee bedoel ik zowel het blijvend aanpassen van het voedingspatroon als het volhouden van een trainingsregime. Enkel consequent handelen leidt tot een blijvend resultaat.

Mensen  willen op de voeding letten; minder eten, diëten...

Eén ding blijft echter zeer moeilijk. U raadt het al... Het dagelijkse glaasje wijn laten.

 

Eentje kan toch geen kwaad?

Men beseft niet dat alcoholische dranken en ware caloriebom zijn. Een groot pak friet met mayonaise voelt aan als een zonde tegen de gezonde voedingsprincipes terwijl enkele glazen wijn of bier helemaal niet zo aanvoelen.

Als u een half uur wandelt aan 5 km per uur dan verbruikt u ongeveer 150kcal.

Eén glas Jupiler bevat 113kcal; 22,5 minuten stappen om één glaasje bier te verbruiken.

Duvel is kampioen... 175ckal per glas; 35 minuten stappen... Witte wijn bevat 120 kcal hetgeen neerkomt op een 24 minuten stappen aan 5 km per uur.

Rode wijn bevat het minste calorieën, 70 kcal per glas of slechts 14 minuten stappen...

Aha, denkt u. Elke dag een glaasje rode mijn drinken valt toch nog heel goed mee!

Elke dag een glaasje rode wijn betekent 98 minuten per week stappen aan 5km per uur... Enkel om dat ene glaasje per dag te verbruiken...We spreken dan nog niet over enkele glaasjes meer op een feestje of een receptie.

 

Een glas wijn per dag is toch goed voor de gezondheid?

De alcohollobby heeft jarenlang verkondigd dat een glas wijn per dag goed is voor de gezondheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat matig drinken de gezondheid waarschijnlijk niet schaadt. Daaruit afleiden dat een glaasje per dag goed is voor de gezondheid is echter een brug te ver!

Mijn klanten vallen pas echt af als ze beslissen om het alcoholverbruik drastisch te verminderen. Het is echt frappant dat men regelmatig sport, op de voeding let maar toch nog niet echt afvalt totdat het dagelijkse glaasje mag sneuvelen.

 

Zuiderse levensstijl

Het sprookje dat men in de landen aan de Middellandse Zee langer leeft door elke dag wijn te drinken heeft niets te maken met de wijnconsumptie; wel met de ziekte van de tijd namelijk veel minder stress.

Een ijskoude pint of een glas wijn kan heel lekker smaken en als je er minder van drinkt dan geniet je er des te meer van!

 

Bram Van Troos, personal trainer

Zaakvoerder TransForm

info@bramvantroos.be

+32 474 89 32 29

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder