Eerste 4 lessen gratis

Basiskennis voeding deel 2: Eiwitten

door Bram Van Troos 26 Augustus, 2019

Basiskennis voeding deel 2: Eiwitten

Macronutriënten

We onderscheiden 3 macronutriënten in onze voeding: koolhydraten, eiwitten en vetten. In dit deel gaan we het hebben over eiwitten.

Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Eiwitten spelen een belangrijke rol in zowat alle cellen in het lichaam.

De belangrijkste functies van eiwitten

1. Bouwstenen en herstel

Eiwitten zijn de bouwstenen van weefsels en spieren. Eiwitten zijn ook noodzakelijk voor het repareren van weefsels ( pezen, tanden, huid, haar,...) en spieren.

2. Productie van hormonen

Deze proteïnes helpen om bepaalde lichaamsfuncties te regelen.

Enkele voorbeelden zijn insuline ( reguleert bloedsuikerspiegel)

3. Bescherming tegen infectie (antilichamen)

4.Transport van bvb zuurstof (hemoglobine)

 

5.Het vormen van spieren ( actine en myosine)

Kortom, eiwitten zijn een uiterst belangrijk macronutriënt.

Soorten eiwitten

1. Dierlijke eiwitten

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er zijn 22 aminozuren ( eigenlijk 20 plus 2 zeldzame).

Er zijn 9 essentiële aminozuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken.

Deze aminozuren zijn enkel te vinden in dierlijke eiwitten zoals vlees, vis, eieren en kaas.

2. Plantaardige eiwitten

Deze eiwitten worden ook wel incomplete eiwitten genoemd omdat ze de 9 essentiële aminozuren niet bevatten.

Voorbeelden zijn: erwten, linzen, bonen en noten/zaden.

 

Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Dit varieert van 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht voor iemand die een sedentair leven leidt tot 1,6 à 2 gram per kilo lichaamsgewicht voor een krachtsporter.

Hoeveel?

1 gram eiwit bevat 4 kcal. Om af te vallen en /of sterker te worden wordt het aangeraden om 10- 35 procent van je dagelijkse calorieën te laten bestaan uit eiwit, 40-65 procent uit koolhydraten en 10-35 procent uit vetten.

Om dit minder abstract te maken: bekijk je maaltijd als een taart.

1/4 van je bord vlees/vis, 2/4 groenten en 1/4 rijst/aardappelen.

Vet zit meestal verwerkt in het vlees of in de groenten/aardappelen. Tracht olijfolie te gebruiken in de plaats van boter.

Meer over vet in het volgende deel.

 

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 December, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder

Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!
Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder