Eerste 4 lessen gratis

De relatie tussen BMI en vetpercentage

door Bram Van Troos 06 februari, 2019

De relatie tussen BMI en vetpercentage

De westerse bevolking wordt elk jaar dikker. De Wereldgezondheidsorganisatie en de medische wereld maken tot op heden meestal gebruik van de Body Mass Index (BMI).

Een verhoogd BMI betekent niet altijd overgewicht

Een BMI tussen 18.5 en 24.9 wordt als normaal beschouwd. Een BMI tussen 25 en 29.9 wordt gezien als licht overgewicht en vanaf een BMI van 35 spreken we van ernstige zwaarlijvigheid.

Voor ondergetekende betekent dit een BMI van: 90(kg)/(1.85 x 1.85)= 26.147.

Volgens de BMI- index betekent dit dus licht overgewicht.

 

Buikomtrek

Een tweede manier om een gezond gewicht te berekenen is het meten van de buikomtrek. Het buikvet wordt immers gezien als een indicatie voor een al dan niet toenemend gezondheidsrisico.

Bij mannen is er een licht gezondheidsrisico bij een buikomtrek hoger dan 84 cm; we spreken van ernstig verhoogd risico vanaf een cijfer hoger dan 102 cm.

Bij vrouwen zijn deze cijfers respectievelijk 80 en 88 cm.

 

Meten van het vetpercentage

De derde manier om te weten of u en gezond gewicht heeft of niet is het meten van het vetpercentage.

Een atletische man met een duidelijk zichtbare sixpack (meer zichtbaar naarmate minder vet) heeft een vetpercentage tussen de 6 en 13 procent. Mannen die een platte buik hebben zonder zichtbare buikspieren schommelen tussen de 15 en 20 procent vet.

Een dame heeft van nature een hoger vetpercentage dan een man. Een dame met 15 procent vet wordt als atletisch beschouwd en een normaal vetpercentage ligt tussen de 20 en 30 procent.

Onderwaterweging

De beste manier om het vetpercentage accuraat te kunnen meten is onderwaterweging. Dit kost handenvol geld en kan enkel gedaan worden in gespecialiseerde centra zoals bijvoorbeeld de afdeling bewegingswetenschappen van een universiteit.

De meest eenvoudige en helaas minst accurate manier is Bioempedic Impedance Analyse (BIA). Hier wordt een lichte elektrische stroom door het lichaam gestuurd.

Dit is een weegschaal die je in de fitnesscentra vindt. De nieuwe weegschalen zijn voorzien van een vierpuntsmeting; er wordt gemeten via de handen en de voeten.

Omdat dit een zeer eenvoudige manier is om je lichaamsvet te bepalen wordt dit veel gebruikt. Ik vergelijk dit altijd met een klok die niet op het juiste uur staat maar toch verder tikt. Na een half uur weet je dat het een half uur later is; losstaand van het feit dat het uur niet correct is.

Bij het meten van het vetpercentage op deze manier is het belangrijk om dezelfde parameters te respecteren. Bijvoorbeeld altijd voor het sporten, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip...

 

Huidplooimeting

De vierde manier om het vetpercentage te meten is huidplooimeting. Hier wordt gebruik gemaakt van een soort tang om de dikte van de huidplooi te bepalen.

De huidplooimeting is een relatief nauwkeurige methode, omdat er op verschillende plaatsen wordt gemeten. Ik maak hier bij mijn klanten echter geen gebruik van. Niet iedereen apprecieert deze methode.

 

Verhoogd BMI en ideale buikomtrek

De auteur van dit artikel heeft een BMI van 26,147 (licht overgewicht dus volgens deze index), een buikomtrek van 82cm (licht verhoogd risico vanaf 84cm) en zichtbare sixpack dus maximaal 13 procent vet.

Zoals u op de cartoon hiernaast ziet hoeft er niet noodzakelijk een verband te zijn tussen vetpercentage en gewicht.

 

Vetpercentage en buikomtrek veel belangrijker dan gewicht

Gewicht op zich is dus veel minder belangrijk dan het vetpercentage. Een man van 1m90 die 100 kg weegt met een vetpercentage van 12 procent is veel gezonder dan een man van 1m90 die ook 100 kg weegt maar een vetpercentage heeft van 25 procent. Beide heren hebben wél hetzelfde BMI.

Een dame die in haar jeugd 60 kg woog en op 70-jarige leeftijd nog altijd evenveel weegt heeft naar alle waarschijnlijkheid aan spiermassa moeten inboeten met een verhoogd vetpercentage tot gevolg.

 

Krachttraining zorgt voor een strak en gezond lichaam

Door aan krachttraining te doen kunnen we dit wel enorm verbeteren. Spieren zijn immers de vetverbranders van het lichaam en hoe meer spiermassa hoe hoger de verbranding in rust. Dit verklaart ook waarom een man veel gemakkelijker afvalt dan een vrouw.

Welke methode is nu de beste? Bij mijn klanten gebruik ik de weegschaal met de vierpuntsmeting samen met de mening van de buikomtrek.

Voor de dames: kledingmaten geven een heel goed beeld over het afslankproces. Als je sterker wordt en je hebt een maatje minder dan betekent dit dat je spiermassa stijgt en dat je vetpercentage daalt, ongeacht je gewicht.

 

Bram Van Troos

Personal Trainer NASM

Zaakvoerder TransForm

www.bramvantroos.be

 

 

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder