Eerste 4 lessen gratis

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

1.Intro

Je tracht regelmatig te bewegen, je let op je voeding... en toch val je geen gram af.

Of je kon altijd eten wat je wou en plots ( meestal vanaf 30 jaar) begon je gestaag bij te komen.

Herkenbaar?

2. Klassieke oorzaken van verdikken

Dit zijn oorzaken die iedereen kent. We eten te veel, we bewegen te weinig, we snoepen te veel en we houden van ons glas wijn of bier.

Bijna iedereen is hiermee akkoord, ondanks dat er niet naar gehandeld wordt...

3. Hormonale oorzaken.

Om hier dieper op in te gaan is er eerst een klein beetje theorie nodig.

De suikerspiegel in ons bloed wordt geregeld door 2 hormonen, insuline en glucagon. Beide hormonen worden aangemaakt in de alvleesklier ook wel pancreas genoemd.

Insuline verlaagt de bloedsuikerspiegel en slaat de overtollige energie op  (bijvoorbeeld tijdens of na een maaltijd) en glucagon doet de bloedsuikerspiegel stijgen.

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol speelt een belangrijke rol bij het voorbereiden van het lichaam op actie ( vechten of vluchten). Cortisol zorgt voor een hogere beschikbaarheid van suikers ( glucose) door energie uit de 'opslagplaatsen' van het lichaam te halen. Dit om het lichaam te kunnen voorbereiden op actie.

Ghreline is een hormoon dat honger stimuleert, leptine is een hormoon dat verzadiging stimuleert.

 

4. Stress en slecht slaappatroon maken je dikker

Een korte periode van een verhoogd cortisolgehalte is geen enkel probleem.

Heel veel mensen staan constant onder stress, met een constant verhoogd cortisolgehalte als gevolg. Dit zorgt ervoor dat het bloedsuikergehalte constant verhoogd is en dit leidt tot een verhoogd insulinegehalte.

Cortisol veroorzaakt gewichtstoename.

We slapen minder dan ooit. Hoe minder je slaapt, hoe meer je aankomt.

Slaapgebrek stimuleert de afgifte van cortisol en dit leidt dan weer tot een hoog insulinegehalte.

Slaapgebrek zorgt voor aanmaak van meer ghreline,dus meer honger.

5. Te dik zijn is een hormonaal probleem, geen calorisch probleem.

De grote boosdoener is insuline.

Studies hebben uitgewezen dat het nuchtere insulinegehalte bij obese mensen 20 procent hoger is in vergelijking met slanke mensen.

Obesitas is dus een verstoorde hormonale regulering van de vetophoping.

Talloze studies hebben uitgewezen dat je automatisch aankomt als het insulinegehalte te hoog is. De hypothalamus verstuurt signalen naar het lichaam zodat we meer honger krijgen en meer gaan eten.

Je 'vetthermostaat' wordt als het ware hormonaal bepaald.

Bij elke maaltijd produceert het lichaam insuline. Hoe meer maaltijden je eet, hoe meer insuline je produceert en des te hoger je insulinespiegel.

6. En nu?

Het insulinegehalte moet dus omlaag.

Enkele basistips:

  • werk aan een gezond slaappatroon
  • tracht beter met stress om te gaan
  • eet 3 keer per dag, en eet geen tussendoortjes
  • eet meer gezonde vetten en  en beperk je simpele koolhydraten ( zie blogs over voeding)
  • vermijd suikerrijke producten
  • beperk fructose ( hier kom ik in mijn volgende blog op terug)
  • als je te zwaar bent: tracht om 12 tot 16uur te vasten ( eet bijvoorbeeld je laatste maaltijd om 18h en eet de volgende keer pas om 12h)
  • doe spierversterkende oefeningen
  • beweeg zoveel mogelijk
  • kauw 50x op elke hap en eet langzaam
  • eet voldoende vezels ( bijvoorbeeld havermout)
  • er moeten elke dag langere periodes zijn waarbij er niet gegeten wordt of geen frisdrank (ook geen light) gedronken wordt.

Bronnen:

De Obesitas Code ( Dr. Jason Fung)

Afbeelding: https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/helft-van-de-belgen-is-te-zwaar/article-normal-1426213.html

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 

 

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder

Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!
Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder