Eerste 4 lessen gratis

Het vitale belang van een adequate warm-up bij een krachttraining

door Bram Van Troos 09 September, 2019

Het vitale belang van een adequate warm-up bij een krachttraining

Inleiding

Eerlijk is eerlijk. De warm-up is niet mijn favoriete deel van de training. Dit is bij veel mensen zo en wordt daarom al snel tot een absoluut minimum herleid of overgeslagen.

Wat gebeurt er tijdens de warm-up in het lichaam?

1. Lichaamstemperatuur stijgt

2. Bloedcirculatie gaat omhoog

3. Hartslag stijgt

Je bereidt je lichaam als het ware voor op een trainingssessie.

Het belang van een warm-up

Iemand die zonder enige vorm van opwarming aan een trainingssessie start, brengt de effectiviteit van de training enorm naar beneden.

Dit heeft verschillende oorzaken:

  •  in de gejaagde wereld waarin we leven ben je mentaal nog niet klaar om te sporten waardoor de kwaliteit van de uitvoering van de oefeningen worden aangetast met alle gevolgen vandien ( struikelen, enkel omslaan)
  • het risico op blessures neemt exponentieel toe. 
  • de prestaties zijn veel lager, pezen en spieren zijn immers niet voorbereid op wat er gaat komen
  • de gewrichten worden gesmeerd door een soort olie ( synoviaal vocht). Door onvoldoende op te warmen komt deze smering niet op gang
  • spieren en pezen zijn als elastieken ( vooral pezen): warm kan je ze uitrekken; koud is dat veel moeilijker/kunnen ze al eens scheuren...
  • range of motion: dankzij je opwarming is je bewegingsuitslag een stuk groter

 

Hoe lang?

10 tot 15 minuten is ideaal, met 5 minuten als een strict minimum.

Een cardiovasculaire warm up van 5 minuten (fiets, loopband, roeier) is enkel goed als je de eerste 10 minuten licht start.

 

Dus...

Verzorg je warm-up, je lichaam zal je dankbaar zijn. Het is niet de eerste keer dat iemand een vervelende blessure krijgt die maanden aansleept door onvoldoende op te warmen...

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 December, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder

Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!
Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder