Eerste 4 lessen gratis

Het positieve effect van krachttraining op diabetes

door Bram Van Troos 22 januari, 2019

Het positieve effect van krachttraining op diabetes

In een vorig artikel hebben we het gehad over het verlies van spiermassa door inactiviteit. Veel mensen weten echter niet dat krachttraining ( dus sterkere spieren) ook het risico op diabetes zeer sterk verlaagt. Spieren zijn immers de meest insulinegevoelige weefsels in ons lichaam.

Verschillende diabetes types

Diabetes type I is aangeboren.

Bij diabetes type II spreekt men van ouderdomsdiabetes omdat deze vorm van diabetes zich meestal manifesteert op latere leeftijd. De laatste jaren worden meer en meer kinderen hiermee gediagnosticeerd.

De belangrijkste gevolgen van diabetes type II zijn:

  • Orgaanschade door onoplosbare glucose in het bloed
  • Vernauwing van (slagaderen): vetten blijven makkelijker plakken aan de wanden van de bloedvaten. Dit kan vernauwingen veroorzaken, hetgeen het risico op een trombose en een hartinfarct kan vergroten.
  • Slechtziendheid of blindheid doordat kleine haarvaatjes of bloedvaten vernauwen.
  • Neuropathie : het aantasten van zenuwen en zenuwstelsel. Dit kan leiden tot evenwichtsproblemen, impotentie en maag - en darmklachten.
  • Stijve gewrichten

Er zijn 2 belangrijke hormonen die de suikerspiegel reguleren : insuline en glucagon.

Insuline doet de bloedsuikerspiegel dalen en glucagon doet de bloedsuikerspiegel stijgen.  Insuline zorgt ervoor dat je lichaam glucose uit het bloed kan halen. Glucagon doet het tegenovergestelde: het zorgt ervoor dat opgeslagen suiker in de lever vrijkomt als de bloedsuikerspiegel te laag is. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel weer.

Het voorstadium van diabetes type II is insulineresistentie. Dit wil zeggen dat je lichaam niet goed meer reageert op insuline. Er blijft dus te veel bloedsuiker in het bloed zitten. Dit leidt uiteindelijk tot diabetes type II.

Krachttraining en diabetes type II

Spieren zijn een van de meeste insulinegevoelige weefsels in ons lichaam.

Door krachttraining maak je spieren aan. Door het aanmaken van die extra spiermassa vergroot je insulinegevoeligheid en reageert het lichaam dus weer beter op insuline waardoor de kans op diabetes type II gevoelig daalt.

Door het uitvoeren van de juiste oefeningen met de juiste frequentie word je al heel snel sterker. 5kg extra spiermassa vertaalt zich in een verbruik van 400 kcal per dag per dag extra in rust. Dit is het equivalent van 1.5 uur wandelen per dag (dit is afhankelijk van je lichaamsgewicht).

Door te fietsen, te wandelen en te zwemmen zal je dagelijks energieverbruik toenemen. Hiermee zal je echter niet sterker worden; met andere woorden je spiermassa zal door deze activiteiten niet toenemen.

Hoe sterker je wordt, hoe beter! De ideale combinatie is uiteraard krachttraining, conditietraining, de juiste voeding en voldoende slaap om alles mogelijk te maken.

Sterke spieren is niet alleen iets voor bodybuilders en gewichtheffers; sterke spieren zijn broodnodig om fit te blijven.

Wees gerust: meer spieren vertaalt zich in een slanker uiterlijk. Anders zou elke verpleger/verpleester eruit zien als een supergespierde bodybuilder.

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder