Eerste 4 lessen gratis

Oefening van de maand (september 2019): glute bridge

door Bram Van Troos 26 Augustus, 2019

Oefening van de maand (september 2019): glute bridge

De gevolgen van een sedentair leven

De bilspieren zijn de grootste spieren in ons lichaam en zouden normaliter de sterkste moeten zijn. Helaas brengen we het grootste deel van de dag zittend door waardoor de bilspieren bij de meeste mensen veel te zwak zijn.

Waarom sterke bilspieren zo belangrijk zijn

1.Onderrug

Zwakke bilspieren kunnen het bekken niet stabiliseren, waardoor de onderrug die functie moet overnemen. Dit kan tot problemen in de onderrug leiden omdat die spieren niet voor de functie gebouwd zijn.

2.Kniepijn

Als de bilspieren niet sterk genoeg zijn dan vangen de knieën een groot deel van de 'klap' op, zelfs bij gewoon stappen. Zwakke bilspieren kunnen het bekken niet stabiliseren. Daardoor gaat het lichaam de spieren rond de heup 'vastzetten' om toch stabiliteit te creëren.  Door het verminderen van de heupmobiliteit zorgt ervoor de het lichaam gaat compenseren en dat de knie dus meer te verduren krijgt.

3 Enkelproblemen

Als de spieren rond de heup ( bilspieren dus) niet sterk genoeg zijn, dan moet het lichaam compenseren. Een belangrijke functie van de bilspier is extensie ( naar achter heffen met gestrekt been) van de heup. Als de spieren er rond te zwak zijn om die extensie te doen dan gaat het lichaam de enkels 'vastzetten'. Zo sla je dan weer makkelijker de enkels om.

4.Voetproblemen.

Zwakke bilspieren hebben als gevolg dat de voeten afvlakken (platvoeten). Dit heeft dan ook weer een negatief effect op de knie, heup en rug.

5.Schouders worden minder beweeglijk met alle gevolgen van dien

6.Stramme heupbuigers (psoas)

Als de bilspieren te zwak zijn, dan moeten de heupbuigers ( die aan de voorkant van de dij liggen) die functie overnemen. 

7.Hamstring en adductor ( lies) problemen

Zoals je leest is het trainen van de bilspieren niet alleen voor de show...

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 December, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder

Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!
Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder