Eerste 4 lessen gratis

Spiermassaverlies

door Bram Van Troos 22 januari, 2019

Spiermassaverlies

Spiermassaverlies hoort bij het ouder worden. Je kan echter heel wat doen om je spiermassa weer op te bouwen. Ouder worden is topsport!

Hoe ouder we worden, hoe meer spiermassa we verliezen. Daardoor kunnen we steeds minder en lopen we bovendien een steeds groter risico op chronische stofwisselingsziekten, zoals obesitas en type 2 diabetes. En dat achteruitgaan van spiermassa gaat sneller dan we soms denken. Al vanaf je 30e begin je – bij een gelijkblijvend bewegingspatroon – geleidelijk spiermassa te verliezen. Vanaf je 65e verloopt dat proces steeds sneller. Zo heeft iemand van 80 gemiddeld de helft minder spiermassa dan iemand van 30.

Spiermassaverlies door ongezonde leefstijl

Toch is spiermassaverlies geen onvermijdelijk gevolg van ouder worden: het is onze leefstijl die bepaalt hoe snel dat proces verloopt. Dat zit zo. Ons lichaam breekt iedere dag spiercellen af en maakt nieuwe aan, met een snelheid van zo’n één tot twee procent per dag. Dat betekent dat na ongeveer honderd dagen alle spieren zijn vernieuwd.

Wie normaal en gezond beweegt en eet, merkt daar niets van. Maar als we ouder worden, worden we minder gevoelig voor de factoren die deze afbraak en aanmaak in gang houden. Net als wanneer je ziek bent: oud én jong ondervindt de achteruitgang van de spieren al na een week op bed met een flinke griep of na een paar weken gips om een gebroken been.

Eiwit & beweging essentieel voor spieropbouw

Twee factoren zijn voor de opbouw van nieuwe spieren onmisbaar: bewegen en eiwitten in onze voeding. De eiwitten (ketens van aminozuren) vormen de bouwstenen voor de spieren en de beweging zorgt voor het signaal aan ons lichaam dat er nieuw spiereiwit aangemaakt moet worden.

Naarmate we ouder worden, worden we minder gevoelig voor de stimulerende werking van eiwit in onze voeding op de spiereiwitaanmaak. Willen we ons met een jonger iemand blijven meten, dan zullen we dus méér eiwit tot ons moeten nemen om ons lichaam van de nodige bouwstenen te voorzien. En daar gaat het vaak mis: de voeding van veel ouderen bevat juist vaak minder eiwit in plaats van meer. En over het algemeen bewegen ouderen niet meer zoveel als twintigers of dertigers. En zo verslechtert de opbouw van nieuwe spieren in de loop der tijd.

Wat kan je eraan doen

Door 2 keer per week spierversterkende oefeningen te doen, kan je dit proces tegengaan. Op een gegeven moment zal je spiermassa afnemen, zelfs als je je spieren traint. Door de juiste oefeningen zal je echter wel dat verlies enorm afremmen waardoor je tot op hoge leeftijd fit en sterk blijft.

Mijn oudste klant ooit was 91 jaar en deze man boekte nog altijd vooruitgang. Hij behaalde uiteraard niet het niveau van iemand van 50 maar zijn dagdagelijkse taken werden toch weer een stuk makkelijker.

Meer en meer klanten zijn eind 60, begin 70. Deze mensen zijn nu sterker en fitter dan enkele jaren geleden, toen ze besloten om met mij te gaan samenwerken.

Fietsen en wandelen is uiteraard goed, maar dat is maar een deel van het verhaal.

Als men ouder wordt dan verliest men kracht en soeplesse. Laat het nu net deze dingen zijn die belangrijk zijn om een kwaliteitsvol leven te blijven leiden.

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder