Eerste 4 lessen gratis

Sterke botten door krachttraining!

door Bram Van Troos 22 januari, 2019

Sterke botten door krachttraining!

In het vorige deel hebben we het gehad over het verlies van spiermassa en wat je eraan kan doen. Dit deel gaat over de relatie tussen inactief leven en osteoporose.

 

Iedereen heeft al eens van osteoporose gehoord, maar hoe zit dat proces nu eigenlijk in elkaar?


‘Krachttraining en osteoporose'

In een vroeg stadium zijn er meestal geen symptomen.

Als de ziekte vordert, zijn de meest voorkomende symptomen:

    • Breuken van heup, pols, bovenarm, ribben, bekken, …
    • Rugpijn, afname van lichaamslengte en gebogen houding door wervelverzakkingen

Osteoporose is de meest frequente botaandoening. De kans op osteoporotische breuken in België bedraagt ongeveer 1 op 3 bij vrouwen na de menopauze, en 1 op 5 bij mannen ouder dan 50 jaar.

Vormen

De meest voorkomende vormen van osteoporose zijn:

  • Postmenopauzale osteoporose
  • Ouderdomsgebonden botontkalking bij de vrouw na de menopauze.
  • Osteoporose bij de man
  • Vooral bij mannen ouder dan 70 jaar.
  • Corticoïdgeïnduceerde osteoporose
  • Botontkalking bij personen die gedurende langere tijd behandeld worden met glucocorticoïden (cortisone-achtige geneesmiddelen bv. Medrol).

Risicofactoren

  • Leeftijd: risico neemt sterk toe vanaf 65 à 70 jaar
  • Menopauze
  • Hypogonadisme bij de man (te lage waarden van geslachtshormonen)
  • Te weinig calcium (kalk) in de voeding
  • Tekort aan vitamine D
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Te veel alcohol drinken
  • Roken
  • Gebruik van bepaalde geneesmiddelen, bv. glucocorticoïden
  • Bepaalde aandoeningen, bv. hyperthyroïdie (overactieve schildklier), diabetes mellitus (suikerziekte), reumatoïde arthritis, …
  • Genetische voorbeschiktheid

 

Oorzaak van osteoporose

Osteoporose ontstaat door een verstoord evenwicht tussen botaanmaak en botafbraak.

Bij jonge, gezonde mensen zijn de botaanmaak en -afbraak in evenwicht. Bij oudere personen of vrouwen na de menopauze is er te veel botafbraak en te weinig botaanmaak. Dat zorgt voor botverlies, poreus en minder sterk bot.

 

Osteoporose ontstaat door een verstoord evenwicht tussen botaanmaak en botafbraak.

Bij jonge, gezonde mensen zijn de botaanmaak en -afbraak in evenwicht. Bij oudere personen of vrouwen na de menopauze is er te veel botafbraak en te weinig botaanmaak. Dat zorgt voor botverlies, poreus en minder sterk bot.

 

Het goede nieuws

Door spierversterkende oefeningen te doen waar bij de botten belast worden ( zoals bijvoorbeeld op handen en tippen steunen) worden de botten al snel sterker waardoor het risico op osteoporose aanzienlijk wordt verlaagd.

 

Het goede nieuws

Door spierversterkende oefeningen te doen waar bij de botten belast worden ( zoals bijvoorbeeld op handen en tippen steunen) worden de botten al snel sterker waardoor het risico op osteoporose aanzienlijk wordt verlaagd.

 

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder