Eerste 4 lessen gratis

Basiskennisvoeding deel 3: vetten

door Bram Van Troos 06 September, 2019

Basiskennisvoeding deel 3: vetten

We onderscheiden 3 macronutriënten in onze voeding. Koolhydraten, eiwitten en vetten.

In deel 1 en 2 hebben we het gehad over koolhydraten en eiwitten. Nu gaan we het hebben over vetten.

Vetten zijn zo slecht nog niet

Als je vet eet, dan word je vet. Dit heeft men jarenlang gedacht. We stellen echter vast dat westerlingen steeds minder vetten eten en toch steeds dikker worden.

Sinds 1970 eet de Amerikaan steeds minder vetten en toch is sedertdien het aantal personen met obesitas verdubbeld, zijn er 3x zoveel diabetici en hart-en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 geworden.

Vet bannen is dus niet zo een goed idee.

Hoe komt dat? Dit heeft verschillende redenen.

Ten eerste zorgt vet voor een verzadigend effect. Als je te weinig vet eet, dan ben je dus niet verzadigd en ga je al snel meer ( koolhydraten/suikers) eten.

Ten tweede is het vooral een overdaad aan suikers die voor overgewicht zorgt. Te weinig vet eten zorgt er bijna automatisch voor dat je je maag gaat 'vullen' met koolhydraten. Dit heeft dan weer een effect op de bloedsuikerspiegel en op de aanmaak van insuline ( zie Basiskennis voeding deel 1: koolhydraten).

 

De juiste soort vetten is wel belangrijk

We onderscheiden 3 soorten vetten:

1. Zeer ongezonde vetten ( = transvetzuren).

  • Te vinden in industriële voeding ( fastfood, kant en klare maaltijden, kroketten, cake, taart, gefrituurd voedsel).
  • Deze vetten moeten tot een absoluut minimum beperkt worden.
  • Tip: bak je taart of cake zelf en bak je frieten in een air fryer.

2. Minder gezonde vetten

  • te vinden in dierlijke producten (vlees, melk, kaas)
  • te vinden in plantaardige producten zoals kokosmelk, palmolie, chocolade
  • omega 6 vetzuren: vlees, zonnebloemolie, palmolie, maïsolie
  • consumeer deze vetten ook met mate

3. Gezonde vetten

  • Omega 3 vetzuren: vetten vis ( zalm, makreel) noten en lijnzaad
  • mono ) onverzadigde vetzuren: olijfolie
  • Omega 3 vetzuren doen de kans op een hartaanval gevoelig dalen

Tracht zoveel mogelijk deze vetten te gebruiken in je voeding.

 

Cholesterol

Cholesterol wordt vervoerd in het bloed door eiwitten ( proteïnes). Deze proteïnes worden lipoproteïnes genoemd. 

Er zijn twee types:

1. LDL 

  • = Low Density Lipoprotein
  • 'slechte' cholesterol
  • een te hoog niveau doet het risico voor hart-en vaatziekten toenemen

2. HDL

  • High Density Lipoprotein
  • goede cholesterol
  • absorbeert cholesterol en brengt deze terug naar de lever

Teveel LDL zorgt voor een verstopping van de bloedvaten.

Als je de juiste vetten eet, dan kan dit vermeden worden.

 

Hoeveel vetten?

Het is niet omdat vet belangrijk is, dat het daarom weinig calorieën bevat.

1 gram vet bevat 9Kcal ( koolhydraten en eiwitten 4kcal per gram).

De inname van vetten mag een 20-35 procent van je totale aantal calorieën zijn, ofwel 0.6 gram per kilo lichaamsgewicht.

In mensentaal: eet vet met mate en kies vooral voor gezonde vetten.

Noten, avocado, zalm en olijfolie om te bakken of om toe te voegen bij groente zijn uitstekende keuzes.

Liever een lepel olijfolie meer en een verzadigend gevoel, dan geen vet en daardoor veel te veel koolhydraten eten.

Samenvatting

  • Focus op gezonde vetten
  • Tracht industriële vetten te vermijden
  • bak je vis of vlees in olijfolie ( laat de olijfolie wel niet roken voordat je begin te bakken!)
  • Voeg gerust een scheut olijfolie toe aan je (rauwe) groenten
  • Als je teveel eet dan verdik je ( zelfs al eet je gezonde voeding)

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 

 

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 December, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder

Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!
Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder