Eerste 4 lessen gratis

Vitamines

door Bram Van Troos 13 September, 2019

Vitamines

Dertien verschillende vitamines

Er zijn dertien vitamines: vier vetoplosbare vitamines en negen wateroplosbare vitamines. De vetoplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. De vetoplosbare vitamines zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in de weefsels van het lichaam worden opgeslagen. De wateroplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten juist in het vocht dat in voedingsmiddelen zit. Het lichaam kan deze wateroplosbare vitamines (met uitzondering van vitamine B12) niet goed opslaan; een teveel verlaat het lichaam via de urine.

De geschiedenis van vitamines

De vitamines zijn ontdekt in de eerste helft van de twintigste eeuw, vanaf 1906. Na de ontdekking dat voedsel bepaalde stoffen bevat die essentieel zijn voor het behoud van een goede gezondheid, werd de benaming 'vitamines' ervoor bedacht. Het woord is een combinatie van het Latijnse vita (= leven) en amine (= stikstof-bevattende verbinding). Later werd bekend dat niet alle vitamines stikstof bevatten, maar het woord 'vitamine' was toen al algemeen in gebruik. In de periode tot 1970 zijn methoden ontwikkeld om vitamines na te maken. Daarna heeft het onderzoek zich met name gericht op de (preventieve) rol van vitamines bij (chronische) ziekten.

Vitamines, mineralen en spoorelementen. Het verschil.

Vitamines en mineralen hebben meer overeenkomsten dan verschillen. In het lichaam zijn beiden onmisbaar bij veel processen. Het belangrijkste verschil tussen vitamines en mineralen is een scheikundig verschil. Vitamines komen uit de levende natuur en kunnen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden, terwijl mineralen uit de dode natuur komen en door planten moeten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water. Mineralen en spoorelementen zijn, net als vitamines, stoffen die het lichaam niet zelf aan kan maken. Ze zijn onder andere nodig bij de regulatie van enzymen en hormonen.

Het verschil tussen mineralen en spoorelementen is de hoeveelheid waarin het lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heeft men meer nodig dan van spoorelementen. Nog niet van alle mineralen en spoorelementen is aangetoond dat ze essentieel zijn, d.w.z. absoluut noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam. Bekend is dat de mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor essentieel zijn. Essentiële spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen.

Voor het gemak zullen alle mineralen en spoorelementen te vinden zijn onder ‘mineralen'.

 

Voeding

Een gezonde en gevarieerde voeding is de belangrijkste basis om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, krijg je alle vitamines en mineralen binnen die je op een dag nodig hebt. In het volgende overzicht zie je de belangrijkste vitamines uit elk vak:

Vak Vitamines

Groente & fruit

A en C

Brood, graanproducten en aardappelen

C en B11 (foliumzuur)

Vlees(vervangers), vis, peulvruchten, zuivel en noten

A, D en B-vitamines

Smeer- en bereidingsvetten

A, B11, D en E

Dranken

-*

* Fruitsappen vallen niet binnen de Schijf van Vijf, maar leveren wel veel vitamine C

Natuurlijk halen we ook vitamine K uit producten uit de Schijf van Vijf. Vitamine K vind je bijvoorbeeld in groene bladgroenten en plantaardige oliën. Omdat deze vitamine uit verschillende vakken komt, springt hij er alleen niet uit als belangrijke bron in één vak. 

Ik heb dit artikel niet zelf geschreven, maar rechtstreeks overgenomen van onderstaande links.

 

Bronnen: 

https://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/

https://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/

 

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 December, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder

Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!
Waarom een tachtigjarige nog aan krachttraining zou moeten doen!

door Bram Van Troos 06 November, 2019

Lees verder