Eerste 4 lessen gratis

Zitten is het nieuwe roken?

door Bram Van Troos 17 januari, 2019

Zitten is het nieuwe roken?

Wat zijn nu eigenlijk de gevolgen van ons sedentaire leven?

Veel mensen weten dat ze te weinig bewegen maar doen er niets aan. Waarschijnlijk omdat men de gevolgen van bewegingsarmoede onderschat.

‘Zitten is het nieuwe roken’

Dit wordt al eens gezegd en is helaas maar al te juist.

De meeste mensen zitten veel te veel en bewegen te weinig; deze manier van leven heeft vele negatieve gevolgen zoals overgewicht en pijn in de lage rug en spanningshoofdpijn door houdingsafwijkingen.

Het verouderingsproces wordt ook enorm versneld omdat overgewicht kan leiden tot diabetes type 2 en omdat het lichaam sneller verslijt door de hele dag door te brengen in de verkeerde lichaamshouding.

Kortom, meerder kwaaltjes beginnen zich te manifesteren en om te vermijden dat deze chronisch worden moeten we deze in de kiem smoren.

Sterkere spieren zorgen ervoor dat de lichaamshouding verbetert, dat rug- en buikspieren sterker worden zodat de lage rugpijn en de hoofdpijn afneemt.

Het enorme voordeel van krachttraining is dat het bijzonder weinig tijd in beslag neemt in vergelijking met bijvoorbeeld fietsen, zwemmen en andere duursporten waardoor het makkelijk in te plannen is. Sport in het algemeen helpt ook om mentaal te ontspannen.

Dit alles zorgt voor betere prestaties op het werk.

De huidige situatie

Dit jaar ( 2019) is het 16de jaar dat ik actief ben als personal trainer. Ik stel vast de algemene conditie van de gemiddelde Belg/Westerling enorm is achteruit gegaan.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat iedereen die relatief gezond is en geen grote fysieke beperkingen heeft op een jaar tijd van een uitzonderlijk slechte conditie kan evolueren naar een persoon die zich goed in zijn/haar vel voelt.

Wat is nu de definitie van een uitzonderlijk slechte conditie? Het is absoluut niet noodzakelijk om een marathon te kunnen lopen of om 200 kg boven je hoofd te tillen (beide voorbeelden zorgen op lange termijn trouwens voor een enorme schade aan het lichaam op jonge leeftijd).

De definitie van een uitzonderlijk slechte conditie is als jonge mens (

laat ons zeggen tot 65 jaar) niet in staat zijn om normale dagdagelijkse taken uit te voeren.

Ik stel vast dat meer en meer mensen van amper 35 jaar zich al in deze situatie bevinden.

Bijna niet kunnen opstaan vanuit kniezit, de arm boven het hoofd strekken zonder de rug recht te kunnen houden zijn voorbeelden van situaties die meer en meer voorkomen.

Het metaboolsyndroom

Door een gebrek aan fysieke activiteit in combinatie met de slechte westerse eetgewoonten, lijden tegenwoordig veel mensen aan een chronische stofwisselingsstoornissen: het metaboolsyndroom.

Meer en meer mensen die officieel ‘ gezond’ zijn voelen zich eigenlijk helemaal niet goed.

Je laat je bloed trekken omdat je je niet goed voelt en de dokter zegt dat alles ok is. Jij voelt dit echter anders aan.

Je hebt last van allergieën, je slaapt slecht, je hebt veel rug en hoofdpijn, je wordt snel en veel verkouden en je bent op korte tijd veel verdikt.

Naar alle waarschijnlijkheid duidt dit op het metaboolsyndroom, dat naar uitbreiding eigenlijk een benaming is voor een toestand die als ‘ gezond’ wordt omschreven als je bijvoorbeeld je bloed laat trekken, maar jij weet wel beter.

Meer en meer mensen hebben insulineresistentie (dit is het voorstadium van diabetes).

Dit wordt veroorzaakt door een inactieve levensstijl en door een te hoge buikomtrek (mannen meer dan 102 cm, vrouwen meer dan 88 cm).

Het goede nieuws

Mijn oudste klant ooit ( 91 jaar) kon moeilijk terug rechtkomen vanuit kniezit en na een paar weken slaagde hij hier terug in.

Als ik mensen van 35-40 jaar deze oefening laat doen, dan hebben de meesten 3 dagen spierpijn. Door de oefening enkele weken uit te voeren verdwijnt de spierpijn en wordt men als snel sterker.

Het publiek waar ik op mik is doorgaans 50-60 plus. De publiciteit die ik de wereld in stuur is dan ook op deze doelgroep gericht. Ik merk echter meer en meer dat mensen van 35-40-45 jaar zich ook al aangesproken voelen. Dit is toch een teken aan de wand.

Het goede nieuws is wel dat het perfect mogelijk is om het tij te doen keren door 2 keer per week spierversterkende oefeningen te doen.

Zelfs mijn ouder publiek ( 70+) slaagt erin om elk jaar nog sterker/fitter te worden.

Uiteraard begint de kracht en conditie af te nemen op een gegeven moment maar door regelmatig te oefenen blijven deze mensen veel fitter, sterker, soepeler en energieker dan hun sedentaire leeftijdsgenoten.

Door matig te eten en te drinken kan de buikomtrek als snel dalen naar een normaal cijfer.

Kortom, de levenskwaliteit neemt toe. Een zeg eens eerlijk: daar draait het toch om!

Wil jij graag terug fit, sterk en gezond worden zodat je terug van het leven kan genieten?

Dan is het tijd om de koe bij de horens te vatten en actie te ondernemen!

Ik heb enkele gerichte vragen voor jou om meer te weten te komen hoe het staat met jouw fysieke conditie.

 




Bram Van Troos
Bram Van Troos

Auteur



Ook in Blog

Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1
Het geheim van succesvolle gewichtscontrole deel 1

door Bram Van Troos 03 januari, 2020

Lees verder

Rust roest en overdaad schaadt
Rust roest en overdaad schaadt

door Bram Van Troos 02 december, 2019

Lees verder

Vieillir Musclé
Vieillir Musclé

door Bram Van Troos 06 november, 2019

Lees verder